пʼятниця, 7 серпня 2015 р.

Знову не слухають? Прийоми педагогічного впливу

Прийоми привертання уваги розраховані як на цілий клас, так і на окремих учнів. Тут зібраний досвід поколінь багатьох вчителів радянської та пострадянської школи. Застосовувати, варіювати, знаходити нові шляхи - завдання викладача не менш важлива і складна, ніж знати і розуміти свій предмет.

1. Мінімізація уваги

  • Демонстративна поведінка учня - ігноруйте;
  • «Робіть очі» - контакт очима з школярем, який погано себе поводить;
  • Встаньте поруч з його партою, продовжуйте вести урок;
  • Вставляйте ім'я учня в хід пояснення, викладу матеріалу;
  • Несподіваним кроком для базіки буде письмове зауваження - просто пошліть йому письмове зауваження на окремому листочку;
  • Якщо з учнем є контакт, то використовуйте секретний сигнал, про який домовилися з ним заздалегідь (гіперактивні діти часто шумлять «просто так», не переслідуючи конкретної мети образити або вивести з себе саме вас),
  • Добре спрацює «я-висловлювання», але не зловживайте ним на кожному уроці, інакше це буде схоже на скарги.

2. Вирішальна поведінка

  • Доведіть до межі демонстративну негативну діяльність підлітка, наприклад при плювання з трубочок, визначте йому завдання «плюнути в конкретне місце 500 разів»;
  • При епідемії: нехай плюються один в одного 500 разів;
  • Техніка «дозволеної квоти» - якесь порушення поведінки дозволяється, але тільки в тому обсязі, який обговорено заздалегідь; також обумовлено, що цей обсяг буде зменшуватися; діє тільки для залучення уваги, утримати й розвинути успіх можна при швидкому переході до значущої для підлітка діяльності.

3. Несподівана поведінка вчителя, просто робіть в конкретній ситуації те, що від вас не чекають

  • Говоріть тихим голосом;
  • Змініть свій голос (високі, низькі, тон),
  • Добре привертає увагу спеціально зроблена помилка в наголос одночасно зі зміною тону.

4. Відволікайте учня

  • Поставити пряме запитання, необов'язково по темі уроку;
  • Попросити про яку-небудь послугу, допомоги (полий квіти, принеси крейду, витри дошку, збери зошити та ін.)

5. Зверніть увагу дітей на приклади хорошого, правильної поведінки

  • Дякуйте учнів за їхню посидючість і увагу, по епізоду уроку, а також за цілий урок, якщо це реально відбулося;
  • Напишіть і промовте вголос імена тих учнів, хто поводився дисципліновано, приблизно, подякуйте їх окремо.

6. Пересаджуйте учнів

  • Створіть ситуацію гри: нехай тягнуть жереб або визначте за кольором сорочки. портфеля хто з ким сидить, потрібно збити протест на самому початку;
  • Використовуйте «стілець для роздумів» на відшибі (на Камчатці) від основних місць (створює мотивацію за кількома напрямками: «несхожий», 5 хвилин, не заважати йому роздумувати про себе, він звільнений від завдань по уроку, знаходиться поза полем зору інших) . Якщо учень не бажає переміщатися, значить, його основний мотив, мета - влада

7. Шукайте «витончений вихід» (для запобігання конфліктної ситуації, яка невигідна вчителю)

  • Приберіть глядачів і співчуваючих («ми закінчимо цю розмову, обов'язково, але тільки на перерві»)
  • Перенесіть обговорення питання («у мене немає бажання! Часу обговорювати цю тему зараз, поговоримо завтра або після уроків»; «ти хочеш поскандалити? У мене немає бажання! Будь ласка, не зі мною! Може, хтось із класу погодиться?» )
  • Погодитися з учнем (щоб припинити його опір - відмінний спосіб), але відразу потрібно переключити його увагу на інше) поміняти тему розмови (запитати про сім'ю, про погоду, про подорож, про гру чи телепередачі, розповісти жарт, анекдот

8. Техніка тимчасової ізоляції учня. Відразу відзначимо, що не можна видаляти дітей в коридор або в "нікуди". Видаляти можна:

  • В межах класної кімнати (окрема парта, стілець);
  • Інший клас (за домовленістю);
  • Спеціальне приміщення (соціального педагога, психолога);
  • Кабінет адміністрації.
Це крайні випадки. Пропонуйте вибір: "Іван, що тобі більше подобається - сидіти і працювати з нами або піти в кабінет до завуча? Я здогадуюся, що ти вибрав кабінет завуча". Учень поставлений перед дилемою. Вибрав погану поведінку - йди.


9. Встановлення санкцій
Дуже важливо, щоб санкції за проступок, вчинений в школі, були застосовані в школі ж, а не вдома. Санкції повинні бути відповідні проступку і пов'язані логічно з порушенням (зламав - полагодь, насмітив - прибери, забруднив - вимий, образив - вибачся). Ми застосовуємо санкції не для того, щоб потішити скривдженого вчителя або помститися, а щоб навчити учнів вибирати в майбутньому правильну поведінку.

  • Позбавити учнів (учня) прав на будь-яку діяльність;
  • Позбавити права користуватися предметом;
  • Спільна зустріч з батьками (учень сам розповідає про події в класі);
  • Відшкодування матеріальних збитків (лагодження речі або відшкодування її вартості), вирішується спільно з батьками

Автор: Наталія Піменова
Джерело: http://profmetodist.ru/192-opyat-ne-slushayut-nu-chto-takoe.html

Немає коментарів:

Дописати коментар