понеділок, 29 грудня 2014 р.

Перші кроки викладання інформатики у 5 та 6 класі за новим державним стандартом

Анотація
У статті розглядається питання розвитку творчих здібностей учнів при вивченні інформатики у 5 класі.
Ключові слова
Творчі здібності, «творче» навчання, навчальні проекти, дистанційне навчання, навчальний сайт.

Нова освітня програма з інформатики передбачає навички практичної роботи з комп'ютером, у підручниках викладається в основному інформаційний матеріал, у них мало завдань творчого характеру. Перед вчителем постійно поставали і постають питання: Чому вчити? Як вчити? Як виховати активну, творчо мислячу особистість, здатну втілювати свої творчі ідеї сучасними методами і способами? Як домогтися від учнів високого рівня інформаційної культури, умінь оперативно, цілеспрямовано і якісно працювати з інформацією, залучаючи для цього сучасні засоби? Як навчити дитину легко і невимушено орієнтуватися в калейдоскопі інформаційних технологій?
Виникнення інтересу до інформатики в учнів значною мірою залежить від методів її викладання, від того, наскільки вміло буде побудована навчальна робота. Потрібно робити все, щоб на уроці кожен учень працював активно, захоплено і використовувати це як поштовх для виникнення та розвитку допитливості, глибокого пізнавального інтересу.
На уроці потрібно розглядати комп'ютер не як мету, а як інструмент дослідження, джерело додаткової інформації, спосіб саморозвитку й самоорганізації праці, розширення зони індивідуальної  активності учня.
На уроках інформатики варто використовувати метод навчальних проектів, який завжди припускає розв'язування певної значущої для учнів проблеми. Кожен проект обов’язково є міжпредметним. Навіть якщо проект проводиться в межах одного навчального предмету, робота над ним передбачає застосування знань з інших галузей і демонструє зв’язок з реальним життям. 
Практична реалізація методу навчальних проектів веде до зміни позиції вчителя. З носія готових знань він перетворюється на організатора пізнавальної діяльності учнів. Змінюється і психологічний клімат в аудиторії, оскільки вчителю доводиться переорієнтувати свою навчально-виховну роботу і роботу учнів на різноманітні види самостійної діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру. Учні, об’єднані в групи, взаємодіють між собою: пояснюють новий матеріал, обговорюють його, оцінюють свою діяльність, готують звіти та виступи. Ця форма організації роботи учнів на уроках заслуговує на особливу увагу, оскільки учні в групах переважно працюють самостійно, а участь у колективному розв’язуванні задачі підвищує в них взаємну відповідальність, примушує їх ставити перед собою і вирішувати не тільки навчальні, а й організаційні проблеми. 
Один з методів, що сприяють усвідомленню матеріалу, - його образне уявлення. Більшість дітей середнього шкільного віку добре сприймають інформацію, яка представлена у вигляді цікавого сюжету: оповідання, казки і т.д. Ще більше їм подобається складати самим, причому творча фантазія дітей дуже плідна. Вони дуже люблять малювати. Пропоновані дітям завдання не є чисто теоретичними, вони пов'язані з реальними життєвими ситуаціями, що підтримує мотивацію школярів до вивчення предмета. 
Перспективною тенденцією в розвитку безперервної освіти, її доступності, особистісної орієнтації є доцільне поєднання традиційних і дистанційних форм і методів навчання.
Для учнів Новоодеської гуманітарної гімназії нещодавно створений навчальний сайт, який забезпечить вивчення інформатики поєднуючи традиційні та дистанційні форми і методи навчання. 
На сайті розміщено: цікаві новини з розвитку інформаційно-комунікаційних технологій; матеріали для підготовки до конкурсів, турнірів та олімпіад; матеріали, які були використані на уроці; додаткові матеріали, які дозволять дітям більше зрозуміти тему, що вивчається (мультфільми, відеоматеріали, статті, ігри тощо); вказівки до виконання практичної частини; домашнє завдання. Після опрацювання основного та додаткового матеріалів, учні можуть перевірити свої знання, заповнивши відповідну онлайн-форму або виконавши вправу онлайн.
Така форма роботи дає можливість учням опрацювати цікаві матеріали, які вчитель не встиг продемонструвати на уроці; учням, які були відсутніми на уроці самостійно опанувати новий матеріал, у них не виникає питання «Яке було домашнє завдання?». В обдарованих учнів є можливість самостійно спробувати підготуватись до олімпіад та турнірів, використовуючи завдання попередніх років. Якщо в учнів виникають питання, то їх можна розв’язати за допомогою електронного листування або безпосередньо спілкуванням зі вчителем.
Звичайно, Інтернет не замінить існуючий процес навчання і є лише доповненням, технічною підтримкою і потужним джерелом навчальної інформації в області практично всіх навчальних дисциплін. 
Девізом педагогічної діяльності можна вважати слова А.Ейнштейна: «Уміє вчити той, хто вчить цікаво». Тому намагайтеся творчо, по-новому розв'язати актуальні завдання сучасної освіти, які спрямовані на гуманізацію та демократизацію навчально-виховного процесу у школі. 

Література
1. Маркова А.К. Проблеми формування мотиваційної навчальної діяльності. – К., 1989
2. Агапонов С. Средства дистанционного обучения. Методика, технология, инструментарий. - BHV, 2003 г.
3. Intel@Навчання для майбутнього [Електронний навчальний посібник Intel Education] - Copyright 2010 Intel® Limited
4. Федорова І.І. Розвиток творчих умінь і здібностей учнів [Електронний ресурс: Образовательный портал «Класна оцінка»] - http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/rozvitok-tvorchikh-umin-i-zdibnostei--uchniv.html

Немає коментарів:

Дописати коментар