середа, 20 квітня 2016 р.

Технологія Веб-квест у методичному арсеналі вчителя

Постановка проблеми. Стрімкі зміни − одна з основних характеристик сучасного суспільства. Інтенсивне впровадження прогресивних технологій в усі сфери життя зумовило безупинне вдосконалювання людської діяльності. Різко зменшується час на втілення нових ідей, знань, технологій у життя. Зростає потреба в нових формах освіти, навчання, набутті навичок.
Перед сучасною освітою стоїть завдання пошуку нових видів і форм організації навчальної діяльності. Навчання повинно бути розвиваючим в плані розвитку самостійного критичного і творчого мислення. З цією метою багато вчителів вже давно використовують проектну технологію, залучаючи ресурси мережі Інтернет. Але велика кількість інформації в мережі і її якість не тільки не спрощують процес роботи над проектом, а й ускладнюють його. Одне з можливих варіантів розв'язання проблеми це технологія веб-квест.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Технологію освітніх веб-квестів відносять до проектної діяльності. Це світовий досвід, який стрімко впроваджується у навчально-виховний процес, зокрема й у школах України. Така форма роботи з учнями стає дедалі більш популярною. З року в рік впровадження технології веб-квесту охоплює майже всі навчальні предмети. Та й кількість вчителів, які її використовують, також невпинно зростає. 
Питанню впровадження квест-технології в освітній процес приділяють увагу Багузіна О., Биховський Я., Воробйов Г., Гапеєва О., Грабчак Д., Гриневич М., Желізняк Л., Заводнюк В., Іванова Л., Іць С., Кононец Н., Кузнецова Т., Китманова О., Статкевич А., Напалков С., Нечитайлова О., Цодікова Н., Шаматонова Г., Шевцова О., Шмідт В., Шульгіна О. та інші.


ОСНОВНІ МЕТОДИЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОГО ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ВЕБ-КВЕСТ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ 
ПРОЦЕСІ
Квест − пригодницька гра (синоніми: Квест (трансліт. Англ. Quest − пошуки), Adventure (англ. Пригода) − один з основних жанрів ігор, що вимагають від гравця рішення розумових завдань для просування по сюжету. Сюжет може бути визначеним або ж давати безліч результатів, вибір яких залежить від дій гравця. 
Освітній веб-квест (за Биховським) − це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу.
Розробляються такі веб-квести для максимальної інтеграції Інтернету в різні навчальні предмети на різних рівнях навчання в навчальному процесі. Вони охоплюють окрему проблему, навчальний предмет, тему, можуть бути і міжпредметними. 
Розрізняють два типи веб-квестів: для короткочасної (мета: поглиблення знань та їх інтеграція, розрахований на одне-три заняття) і тривалої роботи (мета: поглиблення і перетворення знань учнів, розраховані на тривалий термін − може бути від одного тижня до року). 
Веб-квест – прекрасна альтернативна форма проведення уроку. Це можуть бути як індивідуальні, так і групові заняття – своєрідне змагання: «хто набере більшу кількість балів». У веб-квесті кожна відповідь, кожен тур, приносить певну кількість балів. Згодом, за результатами, підбиваються підсумки: визначаються півфіналісти, фіналісти, переможці. 
Кожний предмет містить теми, які учні можуть опановувати самостійно. І в цьому їм допоможе запропонований учителем веб-квест: ролі та запитання, які спонукатимуть дитину шукати інформацію з визначеної теми. Стане він у нагоді й під час вимушеного карантину: знаходячись вдома, діти зможуть збирати теоретичну інформацію. 
Особливістю освітніх веб-квестів є те, що частина або вся інформація для самостійної або групової роботи учнів з ним знаходиться на різних веб-сайтах. Крім того, результатом роботи з веб-квестом є публікація робіт учнів. Головне правило під час проходження завдань  – дотримуватися безпеки під час роботи у всесвітній мережі.

ПРАВИЛА СТВОРЕННЯ ВЕБ-КВЕСТУ
Для реалізації технології веб-квестів необхідно дотримуватися певних правил:

  • мати будь-який власний ресурс, на якому можна розмістити завдання: власний блог, сайт, Google-спільнота, група у Фейсбуці тощо;
  • обрати предмет, тему квесту;
  • визначити терміни проведення;
  • визначити спосіб отримання результатів: електронною поштою, за допомогою онлайн форм, онлайн дошки, карти знань, спільного використання документів, Google-карт тощо;
  • підібрати теоретичні відомості, які допоможуть пройти всі етапи: підібрати посилання на документи, безпечні ресурси, відеоуроки тощо;
  • розробити завдання, використовуючи різні інструменти: навчальні ігри, вправи, відео тощо;
  • пройти вчителю весь шлях пошуку інформації в Інтернеті самостійно для виявлення небажаних ресурсів та забезпечення безпечного пошуку.

Під час розробки завдань, необхідно:

  • проаналізувати навчальні програми та вимоги до навчальних досягнень учнів: чи відповідають завдання квесту чинній програмі з інформатики; чи зможуть учні даної вікової категорії виконати завдання, використовуючи запропоновані вчителем інструменти;
  • визначити компетентності, які будуть вдосконалюватися під час проведення веб-квесту;
  • сформулювати умови завдань, використовуючи мотиваційний компонент до кожного завдання;
  • скласти «дорожню карту» для учасників квесту: які слід відвідати ресурси, переглянути відеоуроки тощо;
  • скласти критерії оцінювання завдань: оголосити критерії оцінювання на початку гри, а також, при необхідності додаткового оцінювання, під час гри;
  • використати онлайн інструменти для реалізації виконання завдань: Google-інструменти (форми, презентації, графічний редактор, тексти, карти), онлайн вправи (http://learningapps.org/), онлайн ігри (http://www.umapalata.com/), онлайн дошки (https://ru.padlet.com) тощо.

Кожен веб-квест має свою структуру та вимоги до його окремих елементів:

  • вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд всього квесту;
  • завдання, які будуть зрозумілі, цікаві і виконувані тою віковою категорією, яку вчитель залучає до гри; 
  • чітко визначено підсумковий результат самостійної роботи (наприклад, задана серія питань, на які потрібно знайти відповіді, прописана проблема, яку потрібно вирішити, визначена позиція, яка повинна бути захищена, і вказана інша діяльність, яка спрямована на переробку і представлення результатів, виходячи із зібраної інформації);
  • список інформаційних ресурсів (в електронному вигляді − на компакт-дисках, відео та аудіо носіях, в паперовому вигляді, посилання на ресурси в Інтернет, адреси веб-сайтів по темі), необхідних для виконання завдання;
  • опис процедури роботи, яку необхідно виконати кожному учаснику квесту при самостійному виконанні завдання (етапи);
  • опис критеріїв та параметрів оцінки веб-квесту, які залежать від типу навчальних завдань, які вирішуються в веб-квесті;
  • вказівки до дій (як організувати і представити зібрану інформацію), які можуть бути представлено у вигляді питань, які організовують навчальну роботу (наприклад, пов'язаних з визначенням часових рамок, загальною концепцією, рекомендаціями щодо використання електронних джерел, представленням «заготовок» веб-сторінок і ін.);
  • висновок, де підсумовується досвід, який буде отриманий учасниками під час самостійної роботи над веб-квестом. 



ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ВЕБ-КВЕСТ
Поширення веб-квесту у Новоодеському районі Миколаївської області відбувається протягом останніх трьох років. Перший довготривалий веб-квест (терміном у два тижні) з інформатики «Загадки Шерлока Холмса та доктора Ватсона» відбувся у лютому 2013 року на сайті спільноти вчителів інформатики Новоодеського району, до участі якого були запрошені вчителі та учні 8-11 класів району. І вже у 2014 році за побажанням учнів та вчителів відбулися веб-квести з інформатики, математики, фізики та природознавства. З 2014 року всі веб-квести, які проводяться у нашому районі відбуваються на сайті «Планета веб-квестів». Тепер щорічно з лютого по квітень на «Планеті веб-квестів» проводяться двотижневі квести з інформатики, математики, фізики та природознавства. А починаючи з 2016 року, до участі у веб-квестах залучаються учні 6-11 класів з навчальних закладів України.
На «Планеті веб-квестів» до уваги педагогів представлено розділ «Урок-квест», у якому можна знайти сценарії короткотривалих веб-квестів для учнів 6-11 класів.
Власний досвід використання технології веб-квестів у навчально-виховному процесі було висвітлено у статті «Нестандартні підходи до вивчення інформатики» в журналі «Комп’ютер у школі та сім’ї» (№5(117), 2014 р.); у статті «Веб-квест – нова освітня технологія» газети «Освіта України» (№23(1391) 23 червня 2014 р.); в матеріалах до V міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти-2014» «Система роботи районного методичного кабінету щодо підвищення рівня ІКТ компетентності педпрацівників Новоодеського району Миколаївської області» (2014 р.).


ВИСНОВОК
У результаті проведення веб-квесту, учні отримують багато додаткової інформації, а вчитель – базу даних для роботи. Перевага даної технології полягає в тому, що вона може бути застосована до будь-якого шкільного предмету.
Досвід показує, що найсуворішими суддями робіт є самі учасники веб-квесту. Тут важливо в заключному етапі, коли проводиться публічне представлення виконаних робіт, організувати конструктивне обговорення. Відкрите оцінювання власної роботи і роботи інших учасників дозволяє вчитися бути коректними у висловленні зауважень, визначати найбільш цікаві знахідки у виконані завдання, формулювати власні критерії оцінювання. 
На завершення роботи над проектом, після підведення підсумків, важливо використовувати матеріальне і моральне стимулювання високих результатів. Тому щоразу переможці всіх веб-квестів отримують цінні подарунки та дипломи переможців. У 2016 році по завершенні всіх ігор, будуть відзначені кращі заклади, кращі учасники, фіналісти та вчителі-консультанти, які залучили до участі найбільшу кількість учасників.
Інтерес до вивчення предмета багато в чому залежить від того, як проходять уроки. Використання новітніх технологій на уроках дозволяє зробити урок нетрадиційним, яскравим, насиченим, наповнюючи його зміст знаннями з інших наочних областей, що перетворюють предмет з об'єкту вивчення в засіб отримання нових знань.


ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Сокол І.М. Модель підготовки вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти до використання квест-технології в освітній діяльності [Електронний ресурс] / І.Сокол // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2015. — Том 45, №1. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2015_45_1_18
2. Матат Д. Веб-квест – нова освітня технологія//Освіта України. − 23 червня 2014. − №23(1391). − С.10
3. Каннингем Уорд, Уелс Джиммі Педагогічний веб-квест [Електронний ресурс] — Режим доступу: //http://ru.calameo.com/read/ 0028809973f260559471b
4. Желізняк Л.Д. Технологія «Веб-квест» на уроках інформатики [Електронний ресурс] / Л.Желізняк // Освіта.ua. − http://osvita.ua/ school/lessons_summary/edu_technology/30734/
5. Зязюн І. Педагогічне наукове дослідження у контексті цілісного підходу [Електронний ресурс] / І.Зязюн // Порівняльна професійна педагогіка. — 2011. — №1. — Режим доступу: http://www.khnu.km.ua/root/res/2-7001-13.pdf.
6. Богданова О.О. Нестандартні підходи до вивчення інформатики//Комп’ютер у школі та сім’ї. − 2014. − №5(117). − С.18-19
7. Быховский Я.С. Образовательные веб-квесты [Електронний ресурс]/ Я.Быховский//Конгресс конференций Информационные технологии в образовании. – 9-12 ноября 1999 г. – ІХ Международная конференция-выставка «Информационные технологии в образовании» («ИТО-99») – секция «Технологии открытого образования» − Режим доступу: http://ito.edu.ru/ 1999/III/1/30015.html
8. Кузнецова Т.А. Технология веб-квест как интерактивная образовательная среда [Електронний ресурс]/ Т.Кузнецова //Конгресс конференций Информационные технологии в образовании. – 27-28 апреля 2011 г. – Межрегиональная научно-практическая конференция «Информатизация образования: опит и перспективы» («ИТО-Иваново-2011») – секция «Использование ИКТ в учебно-воспитательном процессе» − Режим доступу: http://ito.edu.ru/2011/ Ivanovo/II/II



Немає коментарів:

Дописати коментар