Анотація
У статті розкриваються нестандартні підходи до вивчення інформатики у середній та старшій школі: використання дистанційного навчання через навчальний сайт; використання спільних ресурсів для вивчення окремих тем з інформатики; створення навчальних проектів, пов’язаних з іншими предметами; розвиток творчих здібностей учнів.
Ключові слова
Дистанційне навчання, навчальний сайт, спільний сайт, навчальні проекти, «творча» інформатика, веб-квест
В епоху науково-технічного прогресу в багатьох країнах світу швидко змінюються соціальні процеси, спостерігається перегляд фундаментальних наукових концепцій, що розширюють межі пізнання світоглядних орієнтирів та освоєння інформаційних ресурсів. Світова спільнота приділяє особливу увагу процесу еволюції індустріального суспільства в інформаційне.
Все це вимагає нових нестандартних підходів до проведення навчального процесу в першу чергу в школі. При цьому важливого значення набуває розвиток в учнів уміння самостійно поповнювати свої знання, використовуючи різні інформаційні та комунікаційні технології, критично мислити, аналізуючи інформацію, раціонально підходити до розв’язання відповідних проблем, виконання завдань тощо. Все це дає можливість не лише підвищити інтелектуальний потенціал нації, а й сприяє становленню творчої особистості, створенню необхідних умов для всебічного виявлення і прогресу особистісних якостей людини.
Виникнення інтересу до інформатики в учнів значною мірою залежить від методів її викладання, від того, наскільки вміло буде побудована навчальна робота. Потрібно робити все, щоб на уроці кожен учень працював активно, захоплено і використовувати це як поштовх для виникнення та розвитку допитливості, глибокого пізнавального інтересу.
На уроці потрібно розглядати комп'ютер не як мету, а як інструмент дослідження, джерело додаткової інформації, спосіб саморозвитку й самоорганізації праці, розширення зони індивідуальної активності учня. Щоб змінити уявлення учнів про використання ІКТ, спрямовувати їх зацікавленість на:
- роботу зі шкільним сайтом: вдосконалення, поповнення матеріалами, спілкування у гостьовій книзі, на форумі, чаті;
- роботу над шкільною газетою: написання статті, оформлення газети, створення фотографій та ін.;
- роботу з підготовки до позакласних та позашкільних заходів: створення відеофільму, презентацій, буклетів та ін.;
- участь у конкурсах, турнірах, Інтернет-олімпіадах з використанням ІКТ;
- створення спільних з іншими закладами проектів.
Так, у 2011-2013 рр. учнями Новопетрівської ЗОШ І-ІІІ ст. та Новоодеської гуманітарної гімназії було створено та постійно поповнюється спільний сайт «Видатні особистості», яким можуть користуватись учні та вчителі району і області. На сайті розміщено інформацію про видатних математиків, фізиків та інформатиків.
Використовуючи даний ресурс у підготовці до уроків, учні та вчителі запропонували доповнити інформацією про видатних біологів, хіміків, географів тощо, тому з 2013 року розширено наповнення сайту «Видатні особистості».
На уроках інформатики варто використовувати метод навчальних проектів, який завжди припускає розв'язування певної значущої для учнів проблеми. Кожен проект обов’язково є міжпредметним. Навіть якщо проект проводиться в межах одного навчального предмету, робота над ним передбачає застосування знань з інших галузей і демонструє зв’язок з реальним життям.
Практична реалізація методу навчальних проектів веде до зміни позиції вчителя. З носія готових знань він перетворюється на організатора пізнавальної діяльності учнів. Змінюється і психологічний клімат в аудиторії, оскільки вчителю доводиться переорієнтувати свою навчально-виховну роботу і роботу учнів на різноманітні види самостійної діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру. Учні, об’єднані в групи, взаємодіють між собою: пояснюють новий матеріал, обговорюють його, оцінюють свою діяльність, готують звіти та виступи. Ця форма організації роботи учнів на уроках заслуговує на особливу увагу, оскільки учні в групах переважно працюють самостійно, а участь у колективному розв’язуванні задачі підвищує в них взаємну відповідальність, примушує їх ставити перед собою і вирішувати не тільки навчальні, а й організаційні проблеми. (приклад проекту «Історія моєї родини в історії мого краю», навчальні проекти у 5 класі)
Освітня програма з інформатики передбачає навички практичної роботи з комп'ютером, у підручниках викладається в основному інформаційний матеріал, у них мало завдань творчого характеру. Перед вчителем постійно поставали і постають питання: Чому вчити? Як вчити? Як виховати активну, творчо мислячу особистість, здатну втілювати свої творчі ідеї сучасними методами і способами? Як домогтися від учнів високого рівня інформаційної культури, умінь оперативно, цілеспрямовано і якісно працювати з інформацією, залучаючи для цього сучасні засоби? Як навчити дитину легко і невимушено орієнтуватися в калейдоскопі інформаційних технологій?
Один з методів, що сприяють усвідомленню матеріалу, - його образне уявлення. Більшість дітей молодшого та середнього шкільного віку добре сприймають інформацію, яка представлена у вигляді цікавого сюжету: оповідання, казки і т.д. Ще більше їм подобається складати самим, причому творча фантазія дітей дуже плідна. Вони дуже люблять малювати. Пропоновані дітям завдання не є чисто теоретичними, вони пов'язані з реальними життєвими ситуаціями, що підтримує мотивацію школярів до вивчення предмета.
Перспективною тенденцією в розвитку безперервної освіти, її доступності, особистісної орієнтації є доцільне поєднання традиційних і дистанційних форм і методів навчання.
Для учнів Новоодеської гуманітарної гімназії нещодавно створений навчальний сайт, який забезпечить вивчення інформатики поєднуючи традиційні та дистанційні форми і методи навчання.
На сайті розміщена інформація для 5, 9, 10 та 11 класів: цікаві новини з розвитку інформаційно-комунікаційних технологій; матеріали для підготовки до конкурсів, турнірів та олімпіад; матеріали, які були використані на уроці; додаткові матеріали, які дозволять дітям більше зрозуміти тему, що вивчається (мультфільми, відеоматеріали, статті, ігри тощо); вказівки до виконання практичної частини; домашнє завдання. Після опрацювання основного та додаткового матеріалів, учні можуть перевірити свої знання, заповнивши відповідну онлайн-форму або виконавши вправу онлайн.
Така форма роботи дає можливість учням опрацювати цікаві матеріали, які вчитель не встиг продемонструвати на уроці; учням, які були відсутніми на уроці самостійно опанувати новий матеріал, у них не виникає питання «Яке було домашнє завдання?». В обдарованих учнів є можливість самостійно спробувати підготуватись до олімпіад та турнірів, використовуючи завдання попередніх років. Якщо в учнів виникають питання, то їх можна розв’язати за допомогою електронного листування або безпосередньо спілкуванням зі вчителем.
Звичайно, Інтернет не замінить існуючий процес навчання і є лише доповненням, технічною підтримкою і потужним джерелом навчальної інформації в області практично всіх навчальних дисциплін.
Під час вивчення теми «Пошук інформації в Інтернеті» або для зацікавлення новітніми технологіями можна використати інтерактивну навчальну діяльність, яка суттєво відрізняється від простого пошуку інформації в Інтернеті та надає учням можливість знайти нове для себе – веб-квест.
Цілі веб-квесту спрямовані на пошук інформації в Інтернеті: вчитель ставить завдання, а учні здійснюють пошук у мережі Інтернет – знаходять відповіді на запитання. Ми фактично привчаємо дітей правильно шукати інформацію у тих джерелах, які дійсно принесуть вірну інформацію саме з даної тематики, яка може бути різноманітною.
Щоб забезпечити безпеку використання Інтернету, насамперед, учитель має вивчити той шлях, який пройде дитина, відшукати потрібну інформацію.
Це можуть бути як індивідуальні, так і групові заняття – своєрідне змагання: хто набере більшу кількість балів. Згодом, за результатами, підбиваються підсумки: визначаються півфіналісти, фіналісти. Тобто, до кінця змагання можуть дійти лише найсильніші. А якщо набрані бали перетворюються в оцінку, то для деяких учнів це стимул до навчання. Одна з умов – безпечний Інтернет.
За результатами проведення «пробного» веб-квесту, у якому взяло участь лише 15 учнів та 8 вчителів-предметників із 7 закладів району, до фіналу вийшли 3 вчителів та 2 учнів. Приємно, що більшість учасників - учні Новоодеської гуманітарної гімназії.
У 2013-2014 навчальному році районне методичне об’єднання вчителів інформатики Новоодеського району вирішило провести веб-квест на тему «Від фантастики до реальності». До участі запрошувалися учні 8-11 класів та вчителі, які тільки знайомляться з подібною технологією. Участь у другому веб-квесті взяли 87 учнів та 4 вчителя з 14 закладів Новоодеського району та Южноукраїнської ЗОШ №3. До фіналу вийшли 27 учасників.
Підбиваючи підсумки роботи, можу сказати: «У щасливій школі - щасливі діти». На першому місці - діти, любов до них. Необхідно робити все для того, щоб учні, яких навчаєш, стали особистостями мислячими, самостійними, творчими, духовно багатими. Девізом педагогічної діяльності можна вважати слова А.Ейнштейна: «Уміє вчити той, хто вчить цікаво». Тому намагайтеся творчо, по-новому розв'язати актуальні завдання сучасної освіти, які спрямовані на гуманізацію та демократизацію навчально-виховного процесу у школі.
Література
- Маркова А.К. Проблеми формування мотиваційної навчальної діяльності. – К., 1989
- Агапонов С. Средства дистанционного обучения. Методика, технология, инструментарий. - BHV, 2003 г.
- Intel@Навчання для майбутнього [Електронний навчальний посібник Intel Education] - Copyright 2010 Intel® Limited
- Федорова І.І. Розвиток творчих умінь і здібностей учнів [Електронний ресурс: Образовательный портал «Класна оцінка»] - http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/rozvitok-tvorchikh-umin-i-zdibnostei--uchniv.html
Немає коментарів:
Дописати коментар