субота, 27 грудня 2014 р.

Яку дитину можна вважати обдарованою?

Обдарована дитина - це дитина, що виокремлюється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями або має внутрішні предумови для таких досягнень у тому чи іншому виді діяльності.
Обдарованість — індивідуальна потенціальна своєрідність задатків людини,
завдяки яким вона може досягти значних успіхів у певній галузі діяльності.
Складові обдарованості дитини:
  • Швидке набуття знань, навичок
  • Створення особистих стратегій і тактик
  • Інтуїція
  • Креативність
  • Наполегливість, цілеспрямованість, рішучість
  • Емоційна забарвленість
  • Прояв загального інтелекту
  • Схильність до постійних порівнянь, зіставлень
  • Швидкість у засвоєнні нової інформації
  • Допитливість, прагнення створити нове
  • Інтереси
  • Задатки, схильності, що проявляються у динаміці психічних процесів 

Обдаровані діти — діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності.
Ознаки обдарованих дітей:
  • З власної ініціативи вибирає складні завдання
  • Уміє оцінити процес, результат, наслідки
  • Самостійно переносить засвоєне в нові умови     
  • Уміє створювати гіпотези
  • Має значний обсяг знань
  • Уміє помічати тонкі відмінності
  • Уміє інтегрувати й синтезувати інформацію     
  • Уміє аналізувати ситуацію перед тим, як діяти
  • Має великий словниковий запас
  • Виявляє високу допитливість
  • Уміє вловлювати зміст досить складних ідей     
  • Має розвинену інтуїцію
  • Установлює причинно-наслідкові зв'язки, виявляє приховані залежності     
  • Здатна до творчих перетворень наявних умов та умов задачі
  • Уміє робити висновки     
  • Має критичне мислення 

Актуальна обдарованість – це психологічна характеристика дитини з вже досягнутими показниками психічного розвитку, які проявляються в більш високому рівні виконання діяльності в конкретній предметній області в порівнянні з віковою та соціальною нормою.
Потенційна обдарованість – це психологічна характеристика дитини, яка має лише певні психічні можливості (потенціал) для високих досягнень в тому чи іншому виді діяльності, але не може реалізувати свої можливості в даний момент часу в силу їх функціональної недостатності.
Структурно-змістове обґрунтування поняття «готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями»
Підготовка вчителів до роботи з обдарованими учнями має ряд невирішених завдань:
  • відсутність у науці єдиного підходу до розуміння феномену обдарованості;
  • відсутність єдиних вимог до особистості вчителя для роботи з обдарованою дитиною;
  • відсутність системи підготовки вчителів у напряму формування теоретичних знань;
  • вироблення відповідних практичних навичок та особистісних ознак, що забезпечують успішну співпрацю з обдарованими дітьми.

Професійно-педагогічна спрямованість педагога на роботу    з обдарованою дитиною передбачає знання сутності та змісту роботи з обдарованою дитиною, усвідомлення особливостей її здійснення та доцільності проведення.
Готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями
Система психолого-педагогічних відносин суб'єкт - суб'єктного характеру, спрямовану на розвиток здібностей обдарованого учня та підвищення професіоналізму вчителя, передбачає здатність педагога ставити за мету професійної діяльності розвиток здібностей і обдарувань учнів, проектувати шляхи та засоби підвищення ефективності роботи в цьому напрямку. Готовність передбачає інтегративно-синтетичну взаємодію теоретичної, практичної, особистісної складових.
Теоретична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями
  • Історія дослідження обдарованості
  • Основні сучасні концепції обдарованості
  • Проблеми прогнозування обдарованості
  • Особливості розвитку обдарованих індивідів
  • Вікові особливості прояву обдарованості
  • Методи та особливості діагностики обдарованих дітей
  • Психологічні та педагогічні аспекти, що треба врахувати під час добору змісту освітніх програм для обдарованих дітей
  • Вимоги до педагогів, які працюють з обдарованими дітьми
  • Умови ефективної взаємодії педагогів з обдарованими дітьми та їх родиною.

Практична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями
  • Використовувати тренінги (розвитку креативності, пониження рівня тривожності, вміння долати страх перед невдачами та поразками, вироблення уміння змагатися)
  • Організовувати науково-дослідну роботу обдарованих учнів
  • Розробляти програми для індивідуального навчання обдарованих дітей
  • Здійснювати інноваційну діяльність
  • Поєднувати роботу з обдарованими учнями та класом
  • Створювати в класі доброзичливу атмосферу
  • Контролювати рівень емоційного вигорання як власного так і учнів
  • Залучати учнів до науково-дослідної діяльності
  • Розвивати позитивні якості обдарованих дітей

Особистісна складова готовності учителів до роботи з обдарованими учнями
  • Комунікативні якості
  • Спрямованість (творчі установки, мотиви, інтереси)
  • Якості характеру (чесність, порядність, справедливість, рішучість, цілеспрямованість)
  • Самосвідомість (рефлексивність, самопізнання, саморегуляція)
  • Інтелектуальні якості
  • Психофізіологічна компетентність
  • Готовність до адекватних діяльнісних проявів у певних ситуаціях, що визначені своєрідністю обдарованого учня
  • Повага до обдарованої особистості
  • Готовність до саморозвитку

Методи та форми підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями
  • Наукова діяльність
  • Творчі групи
  • Конференції
  • Педагогічні майстерні
  • "Круглі столи”
  • Самоосвітня діяльність педагогів
  • Дистанційне навчання
  • Місцеві періодичні видання
  • Місцеве радіомовлення

Лекція - традиційна форма навчання
Для дорослої людини процес навчання перестає бути ведучим видом діяльності, а є лише засобом досягнення інших цілей. Важлива не дисципліна, що вивчається, а її роль у вирішенні проблем або життєвих завдань, які виникають у певній ситуації. Тому навчання має будуватися не за предметними, а за проблемними ситуативними ознаками.
Вимоги до використання лекцій 
  • Навчальний матеріал пропонується у вигляді проблемних завдань
  • Перевага надається вербальній і візуальній формі викладу матеріалу
  • Навчальний матеріал включає дані біографічних досліджень, історичні екскурси щодо різних підходів до розуміння феномену обдарованості
  • Спонукає учителів до самостійних умовиводів, наукових дискусій під час проведення лекцій
  • Лекції проводяться у творчій, доброзичливій атмосфері

Семінарські заняття
  • Сприяють активізації пізнавальної діяльності, формуванню самостійності уміння науково обґрунтовувати власні думки.
  • На семінарських заняттях увага акцентується на практичному використанні теоретичного матеріалу.

Вимоги до проведення семінарів
  • Атмосфера доброзичливості та творчості на заняттях
  • Залучення вчителів до створення "банку педагогічних ситуацій з обдарованими учнями”, що розглядаються на заняттях
  • Забезпечення права вибору педагогічних ситуацій, що розглядаються на семінарах
  • Створення ситуацій, у яких вчителі виконують роль як учителя, так і обдарованого учня
  • Використання ігрових методів  


Немає коментарів:

Дописати коментар