Обдарована дитина - це дитина, що виокремлюється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями або має внутрішні предумови для таких досягнень у тому чи іншому виді діяльності.
Обдарованість — індивідуальна потенціальна своєрідність задатків людини,
завдяки яким вона може досягти значних успіхів у певній галузі діяльності.
Складові обдарованості дитини:
- Швидке набуття знань, навичок
- Створення особистих стратегій і тактик
- Інтуїція
- Креативність
- Наполегливість, цілеспрямованість, рішучість
- Емоційна забарвленість
- Прояв загального інтелекту
- Схильність до постійних порівнянь, зіставлень
- Швидкість у засвоєнні нової інформації
- Допитливість, прагнення створити нове
- Інтереси
- Задатки, схильності, що проявляються у динаміці психічних процесів
Обдаровані діти — діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності.
Ознаки обдарованих дітей:
- З власної ініціативи вибирає складні завдання
- Уміє оцінити процес, результат, наслідки
- Самостійно переносить засвоєне в нові умови
- Уміє створювати гіпотези
- Має значний обсяг знань
- Уміє помічати тонкі відмінності
- Уміє інтегрувати й синтезувати інформацію
- Уміє аналізувати ситуацію перед тим, як діяти
- Має великий словниковий запас
- Виявляє високу допитливість
- Уміє вловлювати зміст досить складних ідей
- Має розвинену інтуїцію
- Установлює причинно-наслідкові зв'язки, виявляє приховані залежності
- Здатна до творчих перетворень наявних умов та умов задачі
- Уміє робити висновки
- Має критичне мислення
Актуальна обдарованість – це психологічна характеристика дитини з вже досягнутими показниками психічного розвитку, які проявляються в більш високому рівні виконання діяльності в конкретній предметній області в порівнянні з віковою та соціальною нормою.
Потенційна обдарованість – це психологічна характеристика дитини, яка має лише певні психічні можливості (потенціал) для високих досягнень в тому чи іншому виді діяльності, але не може реалізувати свої можливості в даний момент часу в силу їх функціональної недостатності.
Структурно-змістове обґрунтування поняття «готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями»
Підготовка вчителів до роботи з обдарованими учнями має ряд невирішених завдань:
- відсутність у науці єдиного підходу до розуміння феномену обдарованості;
- відсутність єдиних вимог до особистості вчителя для роботи з обдарованою дитиною;
- відсутність системи підготовки вчителів у напряму формування теоретичних знань;
- вироблення відповідних практичних навичок та особистісних ознак, що забезпечують успішну співпрацю з обдарованими дітьми.
Професійно-педагогічна спрямованість педагога на роботу з обдарованою дитиною передбачає знання сутності та змісту роботи з обдарованою дитиною, усвідомлення особливостей її здійснення та доцільності проведення.
Готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями
Система психолого-педагогічних відносин суб'єкт - суб'єктного характеру, спрямовану на розвиток здібностей обдарованого учня та підвищення професіоналізму вчителя, передбачає здатність педагога ставити за мету професійної діяльності розвиток здібностей і обдарувань учнів, проектувати шляхи та засоби підвищення ефективності роботи в цьому напрямку. Готовність передбачає інтегративно-синтетичну взаємодію теоретичної, практичної, особистісної складових.
Теоретична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями
- Історія дослідження обдарованості
- Основні сучасні концепції обдарованості
- Проблеми прогнозування обдарованості
- Особливості розвитку обдарованих індивідів
- Вікові особливості прояву обдарованості
- Методи та особливості діагностики обдарованих дітей
- Психологічні та педагогічні аспекти, що треба врахувати під час добору змісту освітніх програм для обдарованих дітей
- Вимоги до педагогів, які працюють з обдарованими дітьми
- Умови ефективної взаємодії педагогів з обдарованими дітьми та їх родиною.
Практична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями
- Використовувати тренінги (розвитку креативності, пониження рівня тривожності, вміння долати страх перед невдачами та поразками, вироблення уміння змагатися)
- Організовувати науково-дослідну роботу обдарованих учнів
- Розробляти програми для індивідуального навчання обдарованих дітей
- Здійснювати інноваційну діяльність
- Поєднувати роботу з обдарованими учнями та класом
- Створювати в класі доброзичливу атмосферу
- Контролювати рівень емоційного вигорання як власного так і учнів
- Залучати учнів до науково-дослідної діяльності
- Розвивати позитивні якості обдарованих дітей
Особистісна складова готовності учителів до роботи з обдарованими учнями
- Комунікативні якості
- Спрямованість (творчі установки, мотиви, інтереси)
- Якості характеру (чесність, порядність, справедливість, рішучість, цілеспрямованість)
- Самосвідомість (рефлексивність, самопізнання, саморегуляція)
- Інтелектуальні якості
- Психофізіологічна компетентність
- Готовність до адекватних діяльнісних проявів у певних ситуаціях, що визначені своєрідністю обдарованого учня
- Повага до обдарованої особистості
- Готовність до саморозвитку
Методи та форми підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями
- Наукова діяльність
- Творчі групи
- Конференції
- Педагогічні майстерні
- "Круглі столи”
- Самоосвітня діяльність педагогів
- Дистанційне навчання
- Місцеві періодичні видання
- Місцеве радіомовлення
Лекція - традиційна форма навчання
Для дорослої людини процес навчання перестає бути ведучим видом діяльності, а є лише засобом досягнення інших цілей. Важлива не дисципліна, що вивчається, а її роль у вирішенні проблем або життєвих завдань, які виникають у певній ситуації. Тому навчання має будуватися не за предметними, а за проблемними ситуативними ознаками.
Вимоги до використання лекцій
- Навчальний матеріал пропонується у вигляді проблемних завдань
- Перевага надається вербальній і візуальній формі викладу матеріалу
- Навчальний матеріал включає дані біографічних досліджень, історичні екскурси щодо різних підходів до розуміння феномену обдарованості
- Спонукає учителів до самостійних умовиводів, наукових дискусій під час проведення лекцій
- Лекції проводяться у творчій, доброзичливій атмосфері
Семінарські заняття
- Сприяють активізації пізнавальної діяльності, формуванню самостійності уміння науково обґрунтовувати власні думки.
- На семінарських заняттях увага акцентується на практичному використанні теоретичного матеріалу.
Вимоги до проведення семінарів
- Атмосфера доброзичливості та творчості на заняттях
- Залучення вчителів до створення "банку педагогічних ситуацій з обдарованими учнями”, що розглядаються на заняттях
- Забезпечення права вибору педагогічних ситуацій, що розглядаються на семінарах
- Створення ситуацій, у яких вчителі виконують роль як учителя, так і обдарованого учня
- Використання ігрових методів
Немає коментарів:
Дописати коментар